soutěž 2014
JIHOČESKÝ POHÁR 2014 – zpráva o průběhu a výsledcích
VETERÁNI JINDŘICHOHRADECKEM
Jindřichův Hradec, 14. června 2014
Soutěž pořádaná členy VCC Jindřichův Hradec otevřela sérii čtyř veteránských setkání, v nichž se zúčastněné posádky utkaly o Putovní pohár hejtmana Jihočeského kraje. Než se podíváme do Jindřichova Hradce na průběh letošní jízdy historických vozidel, je třeba se zastavit u jednoho, dlužno podotknout novátorského kroku pětičlenné skupiny pořadatelů veteránských soutěží. Ti se dohodli, že společně vyhlásí Jihočeský pohár historických vozidel, který se uskuteční jako soutěž o Putovní pohár hejtmana Jihočeského kraje.
Celosezónní pohár? Tak tady už šla všechna legrace stranou. Seriál soutěží potřeboval pevně stanovená pravidla a soutěžní řád. Jak precizně se je podařilo připravit, ukáže až poslední akce, ale již nyní je zřejmé, že myšlenka účastníky jednotlivých setkání zaujala a že potkávat tak často stejné tváře na jihočeských soutěžích v minulosti nebylo snadné. Jihočeský pohár je rozdělen na pět dílů a rovnoměrně pokrývá celou veteránskou sezónu.
Zahajovací soutěž připadla na květnové Vyšebrodské setkání historických vozidel. O měsíc později bylo naplánováno pokračování při jízdě Veteráni Jindřichohradeckem. Prázdninové období vyplnil 5. ročník Křenovické jízdy a o posledním srpnovém víkendu následovala poměrně mladá soutěž s příznačným názvem k místu svého konání Selské baroko. Jako pátá a současně závěrečná akce je do kalendáře 2014 zařazena táborská jízda do vrchu v Čelkovicích, která se po svém znovuzrození koná pravidelně již od roku 2002.
Každá ze soutěží Jihočeského poháru je vypsána minimálně ve čtyřech povinných kategoriích: automobily do roku výroby 1950, automobily od roku výroby 1951, motocykly do roku výroby 1950 a motocykly od roku výroby 1951. V každé kategorii je hodnoceno pořadí dvacet nejlepších posádek. Absolutním vítězem Jihočeského poháru bez ohledu na kategorii bude vyhlášen po započtení dvou nejlepších výsledků účastník alespoň dvou soutěží s nejvyšším počtem získaných bodů a současně se stává držitelem putovního poháru hejtmana Jihočeského kraje. Tolik tedy o Jihočeském poháru.
Nyní ale zpátky do Jindřichova Hradce, který se oproti předpokladům stal nečekaně hostitelem prvního soutěžního podniku. Vyšebrodské setkání historických vozidel totiž muselo být zrušeno pro dlouhodobé onemocnění předsedy klubu a jejího hlavního organizátora v jedné osobě, a tak se počet pohárových soutěží pro letošní rok snížil na čtyři. Pořadatelem jízdy historických vozidel okolím Jindřichova Hradce je tradičně Jihočeský autoklub VCC Jindřichův Hradec. Orientační soutěž se uskutečnila v sobotu 14. června a kromě oblíbené vyjížďky bylo její součástí plnění dovednostních úkolů.
Soutěž začala administrativní a technickou přejímkou vozidel na jindřichohradeckém náměstí Míru. Pro zahájení veteránské akce je to ideální místo. Příjemnou atmosféru dodávají starobylá průčelí měšťanských domů a ideální vnitřní prostor náměstí, jako předurčený pro výstavu historických krasavců. S úderem dvanácté hodiny odstartovalo první vozidlo na trasu 60 kilometrů dlouhou. Byl jím Jindřich Musil s Tatrou 57 (1934), za ním pak následovali jezdci s dalšími vozy nejstarší kategorie (Ford T/1920, Renault/1924, Škoda 422/1931, Tatra 57 Sport/1934 nebo Tatra 57b/1946). Kategorie mladších automobilů, vyrobených po roce 1951, byla logicky o něco početnější. Přihlásilo se do ní 27 posádek, také zde převládaly české výrobky zejména od mladoboleslavské škodovky. Mezi motocykly do roku 1950 dominovalo několik typů od týnské Jawy a podobně tomu bylo v kategorii motocyklů s datem výroby od roku 1951.
PÁTÁ KŘENOVICKÁ JÍZDA
Křenovice (Písecko) 12. července 2014
V červenci se Jihočeský pohár posunul do své poloviny poté, co KHV Křenovice uspořádal již pátý ročník své tzv. Křenovické jízdy. Jedná se o specifické setkání anglického typu na travnaté louce, což v našich podmínkách nebývá obvyklé, ale je o to zajímavější. Ročník 2014 byl pátým v řadě, takže malým jubilejním. Tradičně mu připadl červencový termín, konkrétně sobota 12. července 2014. Ještě v pátek před zahájením soutěže pršelo, a tak byly na místě obavy pořadatelů, zda se travnatá louka nestane jedním velkým bahništěm. Příroda byla ale jako obvykle milosrdná, voda se rychle vsákla a když ranní mlhou prorazily první sluneční paprsky, bylo zřejmě, že vynaložené úsilí už nic nezmaří … a tak se také stalo.
SELSKÉ BAROKO 2014
Veselí nad Lužnicí, 30. srpna 2014
Počáteční mlha, tak typická pro oblast jihočeských blat, se s úderem desáté jako zázrakem rozplynula a po několika drobných dešťových kapkách zmizela i zlověstná mračna. Počasí, které bývá nedílnou součástí úspěchu takovýchto akcí, opět přálo připraveným. Nakonec, hlavní pořadatel soutěže Zdeněk Brádka to řekl jasně: „Jsem klikař!“ A s ním měli štěstí (tedy kliku) i všichni účastníci, kteří se s úderem dvanácté hodiny vydali na 65 kilometrů dlouhé putování po krajině s malebnými vesničkami územím tzv. selského baroka.
ČELKOVICE 2014
Tábor – Čelkovice, 4. října 2014
Do jaké míry je troufalé uspořádat 13. ročník motoristické soutěže, dokládá následující reportáž ze setkání historických vozidel Čelkovice 2014. Jeho pořadatelé nedali na pověrčivost a přichystali závěrečný podnik Jihočeského poháru. Jak od roku 2002 velí tradice, setkání se opět uskutečnilo první říjnovou sobotu. Obavy z „nešťastné třináctky“ pronásledují i světovější soutěže, než za jakou se může považovat jízda do vrchu pod táborským hradem Kotnov. Vždyť například ve formuli 1 je od počátku vyhlášení šampionátu v roce 1950 startovní číslo 13 trvale vyřazeno. Není se tedy co divit, že dokonce padl návrh po 12. ročníku rovnou uspořádat ročník čtrnáctý. Jak se ale nakonec 4. října 2014 potvrdilo, štěstí přeje připraveným a vedle hladkého průběhu soutěže se nad účastníky smilovalo také počasí, byť v dopoledních hodinách zejména veteránisté na jednostopých strojích jen obtížně spouštěli zimou ztuhlé končetiny ze stupaček svých motocyklů.
JIHOČESKÝ POHÁR 2014 JE V CÍLI – HODNOCENÍ PRŮBĚHU ROČNÍKU
Tam kde se někdy mezi pořadateli motoristických akcí hledají rozdíly, našla čtveřice pořadatelských týmů z Jindřichova Hradce, Křenovic, Veselska a Tábora shodu. Stačila dobrá vůle domluvit se, několik upřesňujících schůzek, mailů a telefonátů. Výsledkem bylo vyhlášení Jihočeského poháru historických vozidel 2014 s podtitulem Soutěž historických vozidel o Putovní pohár hejtmana Jihočeského kraje. Podstatnou součástí čtyřdohody bylo respektování specifických podob jednotlivých setkání tak, jak je má každý z pořadatelské čtveřice zažité. Cílem tedy nebylo uniformovat akce do jednotného kabátu, ale najít několik společných bodů, aby bylo možné zajistit účastníkům soutěže o Jihočeský pohár regulérní podmínky během celé sezóny. A v tom tkví úspěch této iniciativy, neboť byla sjednocena pravidla v rozdělení startujících do kategorií a ve způsobu přidělování bodů. Vše ostatní již zůstalo v režii každého z pořadatelů a na účastníky jednotlivých setkání čekal různorodý program. Někdo se zaměřil více na sportovní stránku výkonu s prvky jízdy pravidelnosti (regularity), jinde se jednalo spíše o vyjížďku s plněním znalostních úkolů.
Novinka přilákala velké množství účastníků, dohromady se ve startovních listinách při akcích Veteráni Jindřichohradeckem, Pátá křenovická jízda, Selské baroko 2014 a Čelkovice 2014 objevilo oficiálně 497 startujících a další necelá stovka představovala hosty nebo účastníky, kteří se mimo soutěž připojili alespoň k části některé z akcí například účastí na výstavě vozidel nebo startem při jízdě do vrchu apod. Pozitivním zjištěním je rovněž skutečnost, že díky atraktivitě poháru přibylo nových účastníků i ze vzdálenějších míst České republiky, což prospělo pestrosti startovního pole a udělalo jednotlivá setkání divácky ještě zajímavější.
Navíc vyhlášení celkových výsledků až v říjnu při poslední soutěži v Táboře přimělo některé veteránisty prodloužit si sezónu a vídali jsme je pravidelně na všech akcích v rámci poháru od jara až do podzimu. Jihočeský pohár 2014 je tedy minulostí. Známe vítěze v každé z vypsaných kategorií i držitele putovního poháru hejtmana Jihočeského kraje. Celkově lze označit myšlenku čtveřice pořadatelských týmů za životaschopnou a přes drobné chybičky, které se pokaždé objeví buď z důvodu systémového nedostatku, nebo jsou dílem náhody, se lze jen těšit na další ročník.
Konečné výsledky Jihočeského poháru 2014 kategorie:
Moto do 1950 M1: 1 - Jiří Lacina 111, 2 - Jiří Pecín 60, 3 - Jiří Myslivec 48
Moto od 1951 M2: 1 - Milan Kovář 62, 2 - Roman Davídek 62, 3 - Martin Nunvář 46
Auto do 1950 A1: 1 - Jaroslav Pecín 118, 2 - Stanislav Pekař 110, 3 - Jan Soukup 29
Auto od 1951 A2: 1 - Dana Štěrbová 58, 2 - Miloslav Hořejší 57, 3 - Zdeněk Brádka 36
Putovní pohár hejtmana Jihočeského kraje pro rok 2014 získal Jaroslav Pecín s Tatrou 57b z roku 1945, který nasbíral absolutně nejvyšší počet bodů (118).
Přehled počtu startujících na jednotlivých akcích:
14.06.2014 Jindřichův Hradec - 57 startujících
12.07.2014 Křenovice u Písku - 89 startujícich
30.08.2014 Veselí nad Lužnicí - 137 startujících
04.10.2014 Čelkovice (Tábor) - 214 startujících
Kontakt
727893080 viktorhavel@seznam.cz